čtvrtek 1. května 2014

Jak jsem opravil GRUB ERROR 15 (SOLVED)

Stala se mi taková nemilá věc. Po několika letech jsem oprášil starý notebook s dualbootem Windows XP a Linuxem Mandriva. XP - no, jsou to XP. Když už je tam mám, chci si je tam nechat. Můžou se ještě hodit. Mandriva k mému smutku nahlásila, že jí taky skončila podpora. Ale co hůř - nevzpomněl jsem na heslo roota. Takže žádné aktualizace, žádné opravy, nic... (Situace by byla jiná, kdybych v ten moment znal to, co znám teď.)
Rozhodl jsem se tedy Mandrivu nahradit Lubuntu. Lubuntu jsem si už vyzkoušel na jiných, dokonce slabších strojích a celkem mi "sedne". Nabootoval z live-cd, spustil instalaci, promazal oddíly na disku, nastavil nové... Instalace hotova. Po restartu ale ouha! GRUB hlásí error 15. Vygooglil jsem návod, podivil se, kolik lidí na podobný problém už narazilo přede mnou, nabootoval zase live-cd, namountoval disk, přeinstaloval GRUB, restartoval... Počítač skončil v příkazové řádce GRUBu. Ach jo. Vygooglit návod, zkusit, nefunguje, další postup, zase nic, další, nic...
Nakonec jsem se dobral doporučení použít live-cd Rescatux z webu Super Grub Disk. Po prvním neúspěšném pokusu jsem našel fungující postup:

  1. opravil jsem MBR Windows - tím se zrušil dualboot, ale počítač nabootoval do Windows XP
  2. a až pak jsem nechal opravit GRUB.

Obojí s pomocí cd Rescatux. Dualboot je zase dualbootem a oživlá zombie bude zase sloužit. :-)








A ještě k té závorce - Rescatux umí i nastavit heslo linuxovému uživateli včetně roota. Pro příště.

Žádné komentáře:

Okomentovat

MAKE Magazine

Technology Review RSS Feeds

Nejčtenější příspěvky