pátek 20. července 2018

Jak na dlouhá "slova" na webu?

Jsou věci, co se vrací jako bumerang. Třeba potřeba se popasovat s nezalomitelným textem, respektive dlouhými slovy. Přesněji "slovy". V praxi jde, pokud nebudeme brát v potaz Němčinu, o emailové a webové adresy a parametry notebooků a telefonů, které produktový manažeři s oblibou naperou do názvu, oddělené lomítky a bez dostatky mezer, na kterých by se text mohl v prohlížeči zalomit. Samozřejmě tyto nešvary se připomenou až s vyladěným layoutem (jsem si myslel) a ostrými daty.

První věc, která opravdu nejde ignorovat. Dlouhé "slovo" rozstřelí layout ve flex-boxu. Boxíky postižených produktů se roztáhnou. Zafunguje malé kouzlo. Stačí nastavit na item ve flexu

min-width: 0;
Minimální šířka nemusí být nulová, ale musí být definovaná. Více

Pak to chce nějak ošetřit samotný text. Při googlení je potřeba zohledňovat stáří rad a návodů. Co platilo před rokem dnes už neplatí, nebo nemusí platit. V CSS lze nastavit pravidla pro dělení a zalamování slov. V kombinaci s media query jde o dobrou pojistku zachování funkčního layoutu a čitelného textu. Použijme třeba podle Dealing with long words in CSS | justmarkup něco jako

.hyphenate {
  overflow-wrap: break-word;
  word-wrap: break-word;
  -webkit-hyphens: auto;
  -ms-hyphens: auto;
  -moz-hyphens: auto;
  hyphens: auto;
}

Více

Na všechno styly ale nestačí. Správnému dělení slov pomůžeme znakem měkké dělení. Hojně se řeší, jakou formu zápisu znaku volit, ale aktuálně by to mělo být použití entity

­­­
Pročti si

Rovnou jsme se dostali i k HTML5 tagu

<wbr>
který slouží k označení místa, kde se může v případě potřeby text zalomit, ale bez "-". To je přesně to, co je dobré vrazit za výše zmíněná lomítka v názvech.



Dřív se toto nahrazovalo využitím třeba tenké mezery &thinsp;. I další entity, jako třeba &zwnj; a &zwj; můžou najít uplatnění.



Obecně se řešení problémů s dlouhým textem věnuje článek Handling Long and Unexpected Content in CSS | CSS-Tricks.

Toto neberte jako přesný návod, spíš soupis poznámek k navedení, kde hledat nápovědu k dané problematice.

Žádné komentáře:

Okomentovat

MAKE Magazine

Technology Review RSS Feeds

Nejčtenější příspěvky